Тя: Вие какъв сте?
Аз: Философ, макар че се интересувам най-вече от психологически въпроси. Но за да ги тематизирам, трябва да мина през битието. Например, когато половинката ти е гневна, ти можеш да разглеждаш гнева й като проявление на нещо изначално и постоянстващо в нея или напротив, да потърсиш следата на собственото си участие в това, което е тя. В първия случай разбираш битието като наличие (субстанция), а във втория - като събитие.
Тя: Но ако човешката същност е изцяло събитийна, няма такова нещо като характер.
Аз: Доколкото човек притежава някаква устояваща идентичност, той съществува едновременно в плана на наличното и в този на събитийното. Характерът се състои от природно дадения темперамент и от седиментациите на събитията от личната предистория.
Тя: Вие твърдите обаче, че събитийността е изворът на всяко наличие. В този смисъл няма характер, природа и т.н. Освен това не би следвало да съществува нищо извън настоящия миг.
Аз: Да, произходът не е нещо налично, материално, а целта, бъдещето. Например, изначалното движение към това, което наричаме чин, не започва от наличието на съставящата го дървесина и на някаква мислеща материя, както науките разбират човешкия мозък. Чинът не е приумица на един съществуващ сам по себе си, стоящ във вакуум човек. Той е изведен наяве от някой, който съществува събитийно, оставя смисловата му перспектива да бъде определена от неподвластния на съзнанието му хоризонт на ситуацията, в която е разположен. Откриването, произвеждането на чина е осъществяване на една предначертана от този хоризонт цел - "за да имам удобна и стабилна подложка на онова, върху което си отбелязвам казваното". Не само човекът, но и чинът не е нещо налично, дадено само по себе си - последният се явява изначално само във взаимна принадлежност с останалите вещи, участващи във взаимовръзката на ситуацията "лекция". Същото важи и за материята - дървесината не е налична изобщо, а се разкрива едва откъм своята годност да съставлява произвежданото изделие, т.е. встъпва в битие отново откъм целта. Целта е онова, което задвижва, привличайки към себе си, енергията в древногръцки смисъл. Както се вижда, времето на произхода наистина изключва бъдещето и миналото, разбирани съответно като предстоящо или отминало наличие. То е едно събитийно време, при което миналото, началото на нещо се ражда откъм зарейването на човека в някакво непредпоставено от съзнанието му, чисто бъдеще, т.е. бъдещето и миналото са едновременни.
Тя: Каква е тогава целта, поради която го има самия човек?
Аз: Човекът е нужен на битието, за да може то да се случва като събитие. Онази свръхцитирана източна поговорка, че ако падне клонка в гората и там не присъства човек, който да я съзре, това все едно не се е случило, изопачава въпроса. Падането на клонка, вечното завръщане на растителната природа и повторението на инстинктивната обзетост не са никакви събития. Събитие е единствено явяването на някакво небивало смислово съдържание, а това, както видяхме, става само със съдействието на човека, израждащ подобни съдържания от тъмната утроба на необхватния за съзнанието му хоризонт на собствената ситуираност. Човекът е телосът на вселенското развитие не доколкото е тъкмо човек, а доколкото стои в позицията на онзи, за когото се явява нещо - на друга планета изпълняващият тази роля може да изглежда съвсем различно. Това, че битието се нуждае от човека, не означава обаче, че то е зависимо от него. Когато човек не следва мисията, заради която е извикан наяве, т.е, когато разбира себе си като наличен, той също черпи съществуването си от събитийното време, но от случването му по един модифициран начин. Що се отнася до неживата и живата природа, изглежда парадоксално, че те изпреварват хронологически произхода си, който както стана ясно настъпва едва с възникването на човека. Тях обаче ги има, защото като събитие, като отнасяне на една "активна" страна (човека) към една "пасивна" страна (нещото), които са определени откъм него, т.е. като самоотнасяне, битието не може да се отнесе непосредствено към самото себе си - в противен случай то би било нещо налично и антропоморфно. То се самоотнася като отрицание на отрицанието, като отрицание на собственото наличие в другото и на другото като налично. Ето защо във времето на наличието - хронологичното време - битието трябва винаги вече да се завръща към себе си от самоотчуждението си в неживата и живата природа. Но това самоотчуждение не се е случило някога в хронологичното минало, а изхожда от абсолютната бъдещност, неналичност на битието.
За съжаление тя си тръгна, изоставяйки разговора в мига на случването му и предоставяйки евентуалното му продължение на възможно ново случване:)
Аз: Философ, макар че се интересувам най-вече от психологически въпроси. Но за да ги тематизирам, трябва да мина през битието. Например, когато половинката ти е гневна, ти можеш да разглеждаш гнева й като проявление на нещо изначално и постоянстващо в нея или напротив, да потърсиш следата на собственото си участие в това, което е тя. В първия случай разбираш битието като наличие (субстанция), а във втория - като събитие.
Тя: Но ако човешката същност е изцяло събитийна, няма такова нещо като характер.
Аз: Доколкото човек притежава някаква устояваща идентичност, той съществува едновременно в плана на наличното и в този на събитийното. Характерът се състои от природно дадения темперамент и от седиментациите на събитията от личната предистория.
Тя: Вие твърдите обаче, че събитийността е изворът на всяко наличие. В този смисъл няма характер, природа и т.н. Освен това не би следвало да съществува нищо извън настоящия миг.
Аз: Да, произходът не е нещо налично, материално, а целта, бъдещето. Например, изначалното движение към това, което наричаме чин, не започва от наличието на съставящата го дървесина и на някаква мислеща материя, както науките разбират човешкия мозък. Чинът не е приумица на един съществуващ сам по себе си, стоящ във вакуум човек. Той е изведен наяве от някой, който съществува събитийно, оставя смисловата му перспектива да бъде определена от неподвластния на съзнанието му хоризонт на ситуацията, в която е разположен. Откриването, произвеждането на чина е осъществяване на една предначертана от този хоризонт цел - "за да имам удобна и стабилна подложка на онова, върху което си отбелязвам казваното". Не само човекът, но и чинът не е нещо налично, дадено само по себе си - последният се явява изначално само във взаимна принадлежност с останалите вещи, участващи във взаимовръзката на ситуацията "лекция". Същото важи и за материята - дървесината не е налична изобщо, а се разкрива едва откъм своята годност да съставлява произвежданото изделие, т.е. встъпва в битие отново откъм целта. Целта е онова, което задвижва, привличайки към себе си, енергията в древногръцки смисъл. Както се вижда, времето на произхода наистина изключва бъдещето и миналото, разбирани съответно като предстоящо или отминало наличие. То е едно събитийно време, при което миналото, началото на нещо се ражда откъм зарейването на човека в някакво непредпоставено от съзнанието му, чисто бъдеще, т.е. бъдещето и миналото са едновременни.
Тя: Каква е тогава целта, поради която го има самия човек?
Аз: Човекът е нужен на битието, за да може то да се случва като събитие. Онази свръхцитирана източна поговорка, че ако падне клонка в гората и там не присъства човек, който да я съзре, това все едно не се е случило, изопачава въпроса. Падането на клонка, вечното завръщане на растителната природа и повторението на инстинктивната обзетост не са никакви събития. Събитие е единствено явяването на някакво небивало смислово съдържание, а това, както видяхме, става само със съдействието на човека, израждащ подобни съдържания от тъмната утроба на необхватния за съзнанието му хоризонт на собствената ситуираност. Човекът е телосът на вселенското развитие не доколкото е тъкмо човек, а доколкото стои в позицията на онзи, за когото се явява нещо - на друга планета изпълняващият тази роля може да изглежда съвсем различно. Това, че битието се нуждае от човека, не означава обаче, че то е зависимо от него. Когато човек не следва мисията, заради която е извикан наяве, т.е, когато разбира себе си като наличен, той също черпи съществуването си от събитийното време, но от случването му по един модифициран начин. Що се отнася до неживата и живата природа, изглежда парадоксално, че те изпреварват хронологически произхода си, който както стана ясно настъпва едва с възникването на човека. Тях обаче ги има, защото като събитие, като отнасяне на една "активна" страна (човека) към една "пасивна" страна (нещото), които са определени откъм него, т.е. като самоотнасяне, битието не може да се отнесе непосредствено към самото себе си - в противен случай то би било нещо налично и антропоморфно. То се самоотнася като отрицание на отрицанието, като отрицание на собственото наличие в другото и на другото като налично. Ето защо във времето на наличието - хронологичното време - битието трябва винаги вече да се завръща към себе си от самоотчуждението си в неживата и живата природа. Но това самоотчуждение не се е случило някога в хронологичното минало, а изхожда от абсолютната бъдещност, неналичност на битието.
За съжаление тя си тръгна, изоставяйки разговора в мига на случването му и предоставяйки евентуалното му продължение на възможно ново случване:)
Няма коментари:
Публикуване на коментар