Сънят не ни пренася в някакво фикционално пространство, а ни връща в автентичното, екзистенциално пространство, което обитаваме като изначално въплътени, имащи тяло. Това не е празното и индиферентно спрямо вместеното пространство на геометрията, в което заемаме абстрактни позиции и извършваме произволни движения. В него ние сме ситуирани посред един хоризонт от съпринадлежности и движенията ни се намират в предустановена хармония със своите цели, защото изхождат и са задвижени от тях. Сънят ни среща с онези, които истински желаем, позволява ни да усетим присъствието и прегръдката, към които сме отправени преди всички разсъдъчни съображения. Той ни разкрива нашето разположение, едновременно телесно и душевно, но не ни отнема свободата да го променим като поемаме решително в неопознати възможности.
В „За тялото и душата“ първоначално двете са разделени. Телата на мъжа и жената са приковани към прозаичното пространство на кланицата, където тялото и душата – както на хората, така и на животните – съществуват в различни измерения. Няма път от тялото на петдесетгодишния директор на месокомбината до девственото тяло на свенливата контрольорка по качеството. Но всяка нощ душите на двамата се срещат насън като елен и сърна в екзистенциалното пространство, чийто постоянен декор е едно езеро в гората. Те не се срещат там чисто платонически, а със своите феноменални и взаимно търсещи се тела. И двамата изпитват порив към това, физическото им тяло да съвпадне с феноменалното и да предолеят дуализма на душевно и телесно. Дългогодишният директор никога не е игнорирал факта, че обработваните в кланицата животни имат душа, и смята за недопустимо третирането им от служителите като чисто месо. Опитният мъж престава да изпитва удоволствие от сексуален контакт, в който душата му отсъства. На свой ред капсулиралата се в границите на тялото си контрольорка разиграва вечер с лего-фигурки неслучилия се откровен разговор и се опитва да събуди вкаменената си сетивност чрез налудничав допир с всевъзможни физически предмети. Тя прерязва вените си, защото изглежда, че няма да успее да излезе от пределите си, да превърне тялото си в това, което е то поначало – път към света и към другия. Позвъняването идва точно в този миг на върховно отчаяние, но преди да е станало късно. След като двете човешки, едновременно феноменални и физически тела осъществяват предустановената си хармония в постелята, декорът с горското езерото опустява.
Подвеждащо в тази съвременна притча обаче е това, че сънят е общ и тази мистична свързаност на двамата герои гарантира, че позвъняването ще дойде в точния момент. Макар че сънищата ситуират в едно пространство на откритост, това пространство винаги е свое, центрирано в собственото тяло, солипсистично. Филмът напуска приказното единствено ако се приеме, че те могат да ни разкрият несигурните свидетелства на нашата незабелязана в будно състояние взаимна отправеност с друг човек. Но едва ли сънищата дават толкова конкретно познание.
Няма коментари:
Публикуване на коментар