Манифест

Манифест

Това е едно контингентно възвестяване.

Обявявам, че противостоя на позицията, достигнала до своя завършен изказ в лозунга „Не си ти, когато си гладен“. Това ще рече, че отказвам да мисля човека, а и всичко природно, като съотношение на налични вещества или сили. За мен човекът не е скупчване на „материи“ или „енергии“, което притежава, било и като свое отличително качество, способността да мисли. Призовавам да се върнем към изначално казваното от думите „материя“ и „енергия“.

Но аз не заемам и „идеалистическа“ позиция, отричам, че човекът е дух, който е въдворен или полепнал в тяло. Настоявам, че идеята за свръхсетивен свят е пагубна за човека, и същевременно вярвам, че християнството има какво да разкрие и без нея. Тялото не е външно ограничение или управляема машина, а най-собственото, защото винаги ни вписва в някаква събитийна констелация. А в същността си човекът, както и всичко друго, не е даден сам по себе си, а всеки път е определен от участието си в една такава констелация.

Мисля, че човекът и нещата не са „пълните“, субстанциални места, а всеки път са конституирани от разликите помежду им, от разположението им в някаква взаимовръзка, която не е проектирана и притежавана от так. нар. разум, съзнание и пр. За мен трансцендентното – Бог или битието – не е свръхсетивно наличие, а се случва конкретно като това „между“, тази взаимовръзка. Твърдя, че „материята“ и „духът“ формират фалшива опозиция, че всъщност те са двете страни на едно и също разбиране, според което битието е наличие. Като нов „основен философски въпрос“ провъзгласявам този, дали нещата са налични или събитийни.

Категорично възразявам срещу наследеното от съвременния здрав разум отъждествяване на „рациото“ с формално-логическото и причинно-следственото мислене. Ако това отъждествяване не пречи на повечето нормални хора да бъдат телесни и ситуативни, т.е. да съществуват в пълен разрез с него, като си остава само в плана на думите, то безпокои хора като мен, за които, може би тъкмо защото не са толкова телесни и ситуативни, езикът е от значение и не е означение, безразлично към казваното. Обявявам война и на склонността да се субстанциализира, винаги събитийните определености на един човек, колкото и утаени да са те, да се приписват като атрибути или проявления на нещо, изначално постоянстващо в него.

Ето защо вярвам, че няма зло само по себе си. Доброто или Бог не е обвинение, а нещо, което не те заплашва, дори когато го отричаш. Така, както не бива да се надяваме на отклик от страна на телата, които сцената на големия град излага пред погледа ни, защото те принадлежат към визуално недостъпни светове (принадлежност, понастоящем отбелязвана, но и инфантилизирана от мобилните телефони), не е честно и да бъдем обвинявани от трансситуативни позиции или да бъдем принуждавани към една трансситуативна загриженост. Обвинителят е душманин, демонично обособила се от теб самия част, която те поставя в повинност, предупреждава, че не гарантира живота ти, ако пренебрегнеш отслужваните пред нея ритуали. Може би той наистина се е родил заедно с так. нар. етически религии, които са били разомагьосани едва през 18-19 в. А етиката, пренебрегваща крайността на човека, това, че той винаги е ситуиран в някакъв хоризонт и в този смисъл не е вездесъщ, се ражда от правото, не обратно.

Изхождайки от това свое убеждение, обявявам за мръсни думи „правила“, „съ-образяване“, „при-личие“. Дивя се на хората, които изцяло отъждествяват „принципа на реалността“ с конвенциите и ритуализираните форми на общуване, неизбежни само до определена степен на сближаване. Които успяват да се „реализират“ като природа поради простото съвпадение с другите във виртуалния закон или в рецептите, чиито ин-корпорации са те. Надявам се, че е възможна общност и близост отвъд правилността, че абстрактният, генерализиран друг човек, когото трябва да признаеш, за да познаеш твоя, най-собствен друг, не е тъждествен на постулирания от абстрактния морал. Че той има чертите, които му отрежда констелацията, случваща се в мига на твоята решимост.

понеделник, 23 февруари 2015 г.

Утопия и хигиена

Гледах за "разпускане" "Home Sweet Hell" - последната комедия с Катрин Хейгъл, актрисата - иконичен образ на бялата американка, чиито изяви не пропускам:). Без да коментирам художествените качества на филма, съм впечатлен от идеята, която навярно е разработена по-добре другаде. Мона е студена и расова жена от средната класа. За нея не съществува нищо отвъд Семейството. Тя не е морален субект или гражданин, а наследник на своите родители. Семейството, което създава, е продължение на семейството, от което идва. То е една утопия на абсолютната правилност. В него всичко, дори и сексът, става по план, който се спазва без никакво отклонение, като магическа формула. Най-поразяващото е това, че този план се вписва в нещо като момичешки албум или дневник с изрезки. Свещената книга се разтваря вечер в ритуали на контрола върху оскъдно покритите, но нееротизирани бедра на стопанката. Свещеният текст, който Мона изографисва и украсява с флумастри като наместник на правилността, е нейният единствен авторитет тогава, когато утопията й бива застрашена от външния свят. Последният нахлува в изградения от нея човешки парк по повод на пренебрегнатата биология на съпруга й. "Контролиращата откачалка" - образ от предишен филм на Хейгъл, който тук е доведен до своя екстрем - не може да живее в друга освен конструираната от нея хигиенизирана вселена, в свят, който не е нейна "воля и представа". Утопията й е виртуално унищожаване на всичко извън Семейството. Когато Мона започва да брани огражденията на своя свят, да пази селектираната от нея природа от бастардизация, виртуалните убийства преминават във фактически. Ухаеща на Шанел като добре гледана жена от средната класа, тя хладнокръвно и методично изколва и разфасова натрапниците - в името на безоблачното семейно щастие. Именно това е поразяващото - абсолютният континюитет между албума с изрезки като символ на девическата невинност в безметежното съществуване под родителския покрив и кървавите акции във външния свят, които съвсем нямат морален аспект, а представляват просто хигиенни мерки по отношение на една безлика фактичност.

Няма коментари:

Публикуване на коментар