Манифест

Манифест

Това е едно контингентно възвестяване.

Обявявам, че противостоя на позицията, достигнала до своя завършен изказ в лозунга „Не си ти, когато си гладен“. Това ще рече, че отказвам да мисля човека, а и всичко природно, като съотношение на налични вещества или сили. За мен човекът не е скупчване на „материи“ или „енергии“, което притежава, било и като свое отличително качество, способността да мисли. Призовавам да се върнем към изначално казваното от думите „материя“ и „енергия“.

Но аз не заемам и „идеалистическа“ позиция, отричам, че човекът е дух, който е въдворен или полепнал в тяло. Настоявам, че идеята за свръхсетивен свят е пагубна за човека, и същевременно вярвам, че християнството има какво да разкрие и без нея. Тялото не е външно ограничение или управляема машина, а най-собственото, защото винаги ни вписва в някаква събитийна констелация. А в същността си човекът, както и всичко друго, не е даден сам по себе си, а всеки път е определен от участието си в една такава констелация.

Мисля, че човекът и нещата не са „пълните“, субстанциални места, а всеки път са конституирани от разликите помежду им, от разположението им в някаква взаимовръзка, която не е проектирана и притежавана от так. нар. разум, съзнание и пр. За мен трансцендентното – Бог или битието – не е свръхсетивно наличие, а се случва конкретно като това „между“, тази взаимовръзка. Твърдя, че „материята“ и „духът“ формират фалшива опозиция, че всъщност те са двете страни на едно и също разбиране, според което битието е наличие. Като нов „основен философски въпрос“ провъзгласявам този, дали нещата са налични или събитийни.

Категорично възразявам срещу наследеното от съвременния здрав разум отъждествяване на „рациото“ с формално-логическото и причинно-следственото мислене. Ако това отъждествяване не пречи на повечето нормални хора да бъдат телесни и ситуативни, т.е. да съществуват в пълен разрез с него, като си остава само в плана на думите, то безпокои хора като мен, за които, може би тъкмо защото не са толкова телесни и ситуативни, езикът е от значение и не е означение, безразлично към казваното. Обявявам война и на склонността да се субстанциализира, винаги събитийните определености на един човек, колкото и утаени да са те, да се приписват като атрибути или проявления на нещо, изначално постоянстващо в него.

Ето защо вярвам, че няма зло само по себе си. Доброто или Бог не е обвинение, а нещо, което не те заплашва, дори когато го отричаш. Така, както не бива да се надяваме на отклик от страна на телата, които сцената на големия град излага пред погледа ни, защото те принадлежат към визуално недостъпни светове (принадлежност, понастоящем отбелязвана, но и инфантилизирана от мобилните телефони), не е честно и да бъдем обвинявани от трансситуативни позиции или да бъдем принуждавани към една трансситуативна загриженост. Обвинителят е душманин, демонично обособила се от теб самия част, която те поставя в повинност, предупреждава, че не гарантира живота ти, ако пренебрегнеш отслужваните пред нея ритуали. Може би той наистина се е родил заедно с так. нар. етически религии, които са били разомагьосани едва през 18-19 в. А етиката, пренебрегваща крайността на човека, това, че той винаги е ситуиран в някакъв хоризонт и в този смисъл не е вездесъщ, се ражда от правото, не обратно.

Изхождайки от това свое убеждение, обявявам за мръсни думи „правила“, „съ-образяване“, „при-личие“. Дивя се на хората, които изцяло отъждествяват „принципа на реалността“ с конвенциите и ритуализираните форми на общуване, неизбежни само до определена степен на сближаване. Които успяват да се „реализират“ като природа поради простото съвпадение с другите във виртуалния закон или в рецептите, чиито ин-корпорации са те. Надявам се, че е възможна общност и близост отвъд правилността, че абстрактният, генерализиран друг човек, когото трябва да признаеш, за да познаеш твоя, най-собствен друг, не е тъждествен на постулирания от абстрактния морал. Че той има чертите, които му отрежда констелацията, случваща се в мига на твоята решимост.

петък, 4 септември 2015 г.

Нарцисизмът като допинг

Решен стилово като комедия, "Sweet and Lowdown" всъщност е ужасно тъжен филм за безизлазния нарцисизъм на един музикален артист. Емет има една-единствена любов - неговата китара, т.е. самият той в умението си да свири. За него жените са просто тела, доставящи временно удоволствие, и няма морален проблем да им бъде сутеньор. Тъй като не е способен на равностойни и ангажиращи отношения с тях, и е загубил всякаква връзка с чувствата си, той си доставя липсващата му интимност чрез общуването с хора, които изглеждат диспонибилни, незастрашаващи го с възможността да го въвлекат в една споделена и поради това изплъзваща се от контрола му ситуация. Това са алкохолизираните клошари, но преди всичко нямата и смахната перачка Хети, превърнала се в най-голямото му увлечение. Тя притежава хубава визия, а немотата й, която й пречи да оповестява самата себе си и така да налага граници, сякаш е предестинирана за нарцисизма на Емет. Единствено тази чаплиновска девойка участва с готовност в двете му неизменни и психоаналитично неизяснени форми на интимност - съзерцаването на преминаващите влакове и стрелбата по плъхове на бунището. Но тъкмо в подобни асиметрични в негова полза отношения той е зависим, защото е подвластен на своята неинтегрирана към личността му сексуална природа. Ето защо единствено в тях артистът изпитва силна вина в опита си да се избави от ангажимент - тази вина е алегоричната маска на трудно преодолимото тъмно желание. Двойствеността на нарцистичната му нагласа се проявява и в най-важната за него област. От една страна, той смята себе си за най-добрия китарист на Америка, от друга страна има непреодолим комплекс от Джанго Райнхард - понеже именно свиренето е това, чрез което Емет участва в споделения с други свят, той си дава сметка за класата на белгийски циганин, но същевременно не може да понесе поставящото ги наравно в света съперничество и припада при всяка фактическа или въобразена възможност за присъствието на двамата в една и съща ситуация. В пътя на Уди Алъновия герой проличава, че нарцисизмът е като допинг. Първоначално заетостта единствено със самия себе си води до стремително натрупване на умения, от чийто връх се създава усещането за безгранична омнипотентност. В един момент обаче тази квазибожественост започва да се усеща като безизлазност, въжделеният собствен образ започва да предизвиква спазъм в червата и става все по-ясно, че уменията носят удоволствие само когато четвъртата стена - тази към публиката - настина е открита. За жалост нарцисът, дори и да иска, вече не може другояче и си набавя удоволствие единствено по начини, при които неговият "аз" е изолиран от конкретната ситуация - в привидната социалност на пиянската компания или в посещаването на градските и човешките маргиналии. Нарцисизмът му е давал свръхчовешка сила, черпейки от собствената му енергия, освобождавайки я илюзорно от ограниченията на нормалното човешко съществуване. Сега, когато тази енергия е нужна на Емет, за да инвестира в света и другите хора, се разкрива, че нарцистичният допинг има структурата на зависимостта - самообожествяващото освобождаване от закона на света е било като продаване на един вътрешен демон или мафиот, който те изразходва и не позволява да се откопчиш, защото има битие само чрез собствената ти служба.

Няма коментари:

Публикуване на коментар