Манифест

Манифест

Това е едно контингентно възвестяване.

Обявявам, че противостоя на позицията, достигнала до своя завършен изказ в лозунга „Не си ти, когато си гладен“. Това ще рече, че отказвам да мисля човека, а и всичко природно, като съотношение на налични вещества или сили. За мен човекът не е скупчване на „материи“ или „енергии“, което притежава, било и като свое отличително качество, способността да мисли. Призовавам да се върнем към изначално казваното от думите „материя“ и „енергия“.

Но аз не заемам и „идеалистическа“ позиция, отричам, че човекът е дух, който е въдворен или полепнал в тяло. Настоявам, че идеята за свръхсетивен свят е пагубна за човека, и същевременно вярвам, че християнството има какво да разкрие и без нея. Тялото не е външно ограничение или управляема машина, а най-собственото, защото винаги ни вписва в някаква събитийна констелация. А в същността си човекът, както и всичко друго, не е даден сам по себе си, а всеки път е определен от участието си в една такава констелация.

Мисля, че човекът и нещата не са „пълните“, субстанциални места, а всеки път са конституирани от разликите помежду им, от разположението им в някаква взаимовръзка, която не е проектирана и притежавана от так. нар. разум, съзнание и пр. За мен трансцендентното – Бог или битието – не е свръхсетивно наличие, а се случва конкретно като това „между“, тази взаимовръзка. Твърдя, че „материята“ и „духът“ формират фалшива опозиция, че всъщност те са двете страни на едно и също разбиране, според което битието е наличие. Като нов „основен философски въпрос“ провъзгласявам този, дали нещата са налични или събитийни.

Категорично възразявам срещу наследеното от съвременния здрав разум отъждествяване на „рациото“ с формално-логическото и причинно-следственото мислене. Ако това отъждествяване не пречи на повечето нормални хора да бъдат телесни и ситуативни, т.е. да съществуват в пълен разрез с него, като си остава само в плана на думите, то безпокои хора като мен, за които, може би тъкмо защото не са толкова телесни и ситуативни, езикът е от значение и не е означение, безразлично към казваното. Обявявам война и на склонността да се субстанциализира, винаги събитийните определености на един човек, колкото и утаени да са те, да се приписват като атрибути или проявления на нещо, изначално постоянстващо в него.

Ето защо вярвам, че няма зло само по себе си. Доброто или Бог не е обвинение, а нещо, което не те заплашва, дори когато го отричаш. Така, както не бива да се надяваме на отклик от страна на телата, които сцената на големия град излага пред погледа ни, защото те принадлежат към визуално недостъпни светове (принадлежност, понастоящем отбелязвана, но и инфантилизирана от мобилните телефони), не е честно и да бъдем обвинявани от трансситуативни позиции или да бъдем принуждавани към една трансситуативна загриженост. Обвинителят е душманин, демонично обособила се от теб самия част, която те поставя в повинност, предупреждава, че не гарантира живота ти, ако пренебрегнеш отслужваните пред нея ритуали. Може би той наистина се е родил заедно с так. нар. етически религии, които са били разомагьосани едва през 18-19 в. А етиката, пренебрегваща крайността на човека, това, че той винаги е ситуиран в някакъв хоризонт и в този смисъл не е вездесъщ, се ражда от правото, не обратно.

Изхождайки от това свое убеждение, обявявам за мръсни думи „правила“, „съ-образяване“, „при-личие“. Дивя се на хората, които изцяло отъждествяват „принципа на реалността“ с конвенциите и ритуализираните форми на общуване, неизбежни само до определена степен на сближаване. Които успяват да се „реализират“ като природа поради простото съвпадение с другите във виртуалния закон или в рецептите, чиито ин-корпорации са те. Надявам се, че е възможна общност и близост отвъд правилността, че абстрактният, генерализиран друг човек, когото трябва да признаеш, за да познаеш твоя, най-собствен друг, не е тъждествен на постулирания от абстрактния морал. Че той има чертите, които му отрежда констелацията, случваща се в мига на твоята решимост.

понеделник, 8 май 2017 г.

Пластичното като демонично


Киркегор казва: „християнството е донесло на света чувствеността“. Християнството разкрива, че в същността си човекът е дух. Духът не е „бутилирана“ в тяло свръхсетивна субстанция, а онова, което е при себе си в своето друго. Но не нарцистично оглеждайки се в него, свеждайки го до материализация на своите представи. Напротив, духът съзира в другото нещо за себе си изначално само тогава, когато умира като предпоставящ от настоящето представите си на предстоящото, т.е. когато отрича всички непосредствено дадени за нагледа, чувството и мисълта съдържания. Киркегор продължава, че изключвайки от себе си сетивността, духът тепърва я конституира. Християнството не е дуализъм – сетивността не е прогонена от царството на духа, а приета в него като подчинен момент, т.е. снета. От една страна, духът се утвърждава като абсолютно неидентичен на природата, като под природа тук следва да се разбира непосредствено даденото. От друга страна, природата не е материята като субстанция, а собствената привидност на духа, неавтентичното му битие, които той трябва да преодолее, за да стигне до себе си. Това означава, че сетивността, която бива изключена, е възприеманата по непосредствен начин, в собствената „егоистична“ перспектива, а сетивността, която бива интегрирана към духа, е преобразената, положената от него, т.е. явилата се за неговото непредявяващо, напуснало естествената нагласа отношение. Но християнството разкъсва блаженото гръцко тъждество на дух (определен като душа) и природа, разрушава красотата на класическия, пластичен идеал. Отсега нататък вече не си влюбен или не си дух, а демон, ако причината за любовта ти е същевременно в чувствено-непосредственото. Християнската любов е самият принцип на духа. Макар че за Киркегор нейният истински обект е Бог, за да е способен на нея, човек трябва да мине през етическия стадий на съществуването. Това ще рече – през ежедневното постоянство на брачната любов като най-силната негация и превъзмогване на чувствено-непосредственото. Следователно решаващият исторически обрат, дошъл с християнството, и препъни-камъкът за всички класически индивидуалности, поставящ ги под определението на демоничното и греха, е признаването на жената като личност, което не е еднократен акт, а изисква всекидневен отказ от себичност, т.е. от живот в първата непосредственост. За гръцкия тип нагласа, стремяща се към красивата, но включваща в себе си случайността и неистинността на емпиричното хармония на душа и тяло, не е проблематично признаването само по себе си, а това, да изпитва същевременно чувствено желание към признатия субект, да се чувства привлечена от една трансфигурирана сетивност, която не е дадена непосредствено за нагледа, а трябва да бъда продуцирана от въображението. Също така пластичният индивид не може да обича само една жена, не защото е неверен, а защото идеалът му е зависим от сетивното, природното, което е сферата на многообразното и поради това този идеал се въплъщава в един кръг от фигури. По аналогичен начин гръцката вяра е политеистична, отправя се към един пантеон от божества, явяващи се сами красиви, пластични индивидуалности. Наистина, според Киркегор жената е битие-за-друго и еманципацията й е най-голямото зло. Освен това датският философ признава афинитета в емпиричното и случайното като необходимо условие за пораждане на любовта. Самия факт обаче, че сетивно-непосредственото подлежи на снемане, говори, че за Киркегор началото на любовта е съвсем произволно, просто задействащо я, и че съществена в нея не е стимулираната от налични белези и качества страст, а емоционалната близост с друга личност, не безучастният наглед, изискващ дадеността на възприеманите от него повърхнинни и частични аспекти, а въображението, което от позицията на една осъществявана на дело съпринадлежност с жената може да надари последната с форми, никога нехрумвали и на най-добрия пластичен хирург.

Няма коментари:

Публикуване на коментар