Манифест

Манифест

Това е едно контингентно възвестяване.

Обявявам, че противостоя на позицията, достигнала до своя завършен изказ в лозунга „Не си ти, когато си гладен“. Това ще рече, че отказвам да мисля човека, а и всичко природно, като съотношение на налични вещества или сили. За мен човекът не е скупчване на „материи“ или „енергии“, което притежава, било и като свое отличително качество, способността да мисли. Призовавам да се върнем към изначално казваното от думите „материя“ и „енергия“.

Но аз не заемам и „идеалистическа“ позиция, отричам, че човекът е дух, който е въдворен или полепнал в тяло. Настоявам, че идеята за свръхсетивен свят е пагубна за човека, и същевременно вярвам, че християнството има какво да разкрие и без нея. Тялото не е външно ограничение или управляема машина, а най-собственото, защото винаги ни вписва в някаква събитийна констелация. А в същността си човекът, както и всичко друго, не е даден сам по себе си, а всеки път е определен от участието си в една такава констелация.

Мисля, че човекът и нещата не са „пълните“, субстанциални места, а всеки път са конституирани от разликите помежду им, от разположението им в някаква взаимовръзка, която не е проектирана и притежавана от так. нар. разум, съзнание и пр. За мен трансцендентното – Бог или битието – не е свръхсетивно наличие, а се случва конкретно като това „между“, тази взаимовръзка. Твърдя, че „материята“ и „духът“ формират фалшива опозиция, че всъщност те са двете страни на едно и също разбиране, според което битието е наличие. Като нов „основен философски въпрос“ провъзгласявам този, дали нещата са налични или събитийни.

Категорично възразявам срещу наследеното от съвременния здрав разум отъждествяване на „рациото“ с формално-логическото и причинно-следственото мислене. Ако това отъждествяване не пречи на повечето нормални хора да бъдат телесни и ситуативни, т.е. да съществуват в пълен разрез с него, като си остава само в плана на думите, то безпокои хора като мен, за които, може би тъкмо защото не са толкова телесни и ситуативни, езикът е от значение и не е означение, безразлично към казваното. Обявявам война и на склонността да се субстанциализира, винаги събитийните определености на един човек, колкото и утаени да са те, да се приписват като атрибути или проявления на нещо, изначално постоянстващо в него.

Ето защо вярвам, че няма зло само по себе си. Доброто или Бог не е обвинение, а нещо, което не те заплашва, дори когато го отричаш. Така, както не бива да се надяваме на отклик от страна на телата, които сцената на големия град излага пред погледа ни, защото те принадлежат към визуално недостъпни светове (принадлежност, понастоящем отбелязвана, но и инфантилизирана от мобилните телефони), не е честно и да бъдем обвинявани от трансситуативни позиции или да бъдем принуждавани към една трансситуативна загриженост. Обвинителят е душманин, демонично обособила се от теб самия част, която те поставя в повинност, предупреждава, че не гарантира живота ти, ако пренебрегнеш отслужваните пред нея ритуали. Може би той наистина се е родил заедно с так. нар. етически религии, които са били разомагьосани едва през 18-19 в. А етиката, пренебрегваща крайността на човека, това, че той винаги е ситуиран в някакъв хоризонт и в този смисъл не е вездесъщ, се ражда от правото, не обратно.

Изхождайки от това свое убеждение, обявявам за мръсни думи „правила“, „съ-образяване“, „при-личие“. Дивя се на хората, които изцяло отъждествяват „принципа на реалността“ с конвенциите и ритуализираните форми на общуване, неизбежни само до определена степен на сближаване. Които успяват да се „реализират“ като природа поради простото съвпадение с другите във виртуалния закон или в рецептите, чиито ин-корпорации са те. Надявам се, че е възможна общност и близост отвъд правилността, че абстрактният, генерализиран друг човек, когото трябва да признаеш, за да познаеш твоя, най-собствен друг, не е тъждествен на постулирания от абстрактния морал. Че той има чертите, които му отрежда констелацията, случваща се в мига на твоята решимост.

четвъртък, 12 юли 2018 г.

Дон Жуан и статуята


Естетът, чийто символ е Дон Жуан, има битие на статуя. Той е подобен на гръцките богове, изцяло тъждествени на сетивния си израз в скулптурата, представяща една субективност, която е абсолютизирана в своята непосредственост чрез изолирането й в отвъдсветови вакуум. Естетът е външен човек в следния двоен смисъл. Първо, защото се отъждествява със своите случайни и заварени качества, били те външни или вътрешни, а случайното и завареното е същностно външното, сетивното, тъй като все още не е снето, опосредено от духа. И второ, защото е погълнат изцяло от изявата си, не споделя диалогично света с други, а ги свежда до пасивна публика, отразяваща неговата индивидуалност, която е абсолютизирана именно в своята несъсредоточеност в себе си, обзетост и фрагментираност от неовладяни нагони и афекти. Неучаствайки в света, пребивавайки в квазибожествен вакуум, естетът се вкаменява, защото се откъсва със статичните си качества от извора на всяко случване. Същевременно, доколкото все още съществува, той остава подмолно обвързан с една фактичност, спрямо която трансситуативното му съзнание е трагически неадекватно. Ето защо протагонистът на трагедията е статичен като класическа скулптура. Дон Жуан е статуя, бидейки естет, а това от своя страна го прави потенциален трагичен герой. Не е случайно, че в Моцартовата опера неговата смърт се явява тъкмо в тежкия материален образ на статуя и се състои в предизвиканото чрез ръкостискане с нея собствено вкаменяване. Една съвременна постановка на операта преобръща обаче ценностния акцент, интерпретирайки сцената с каменния гост като инсценировка на славния естет, с която той се изплъзва на лицемерните еснафи Ана и Отавио, Церлина и Мазето, както и на сълзливо морализиращата бюргерка Елвира. Може би този финал е по-съответен на гениално уловения от Моцарт дух на естетическото.

Няма коментари:

Публикуване на коментар