Манифест

Манифест

Това е едно контингентно възвестяване.

Обявявам, че противостоя на позицията, достигнала до своя завършен изказ в лозунга „Не си ти, когато си гладен“. Това ще рече, че отказвам да мисля човека, а и всичко природно, като съотношение на налични вещества или сили. За мен човекът не е скупчване на „материи“ или „енергии“, което притежава, било и като свое отличително качество, способността да мисли. Призовавам да се върнем към изначално казваното от думите „материя“ и „енергия“.

Но аз не заемам и „идеалистическа“ позиция, отричам, че човекът е дух, който е въдворен или полепнал в тяло. Настоявам, че идеята за свръхсетивен свят е пагубна за човека, и същевременно вярвам, че християнството има какво да разкрие и без нея. Тялото не е външно ограничение или управляема машина, а най-собственото, защото винаги ни вписва в някаква събитийна констелация. А в същността си човекът, както и всичко друго, не е даден сам по себе си, а всеки път е определен от участието си в една такава констелация.

Мисля, че човекът и нещата не са „пълните“, субстанциални места, а всеки път са конституирани от разликите помежду им, от разположението им в някаква взаимовръзка, която не е проектирана и притежавана от так. нар. разум, съзнание и пр. За мен трансцендентното – Бог или битието – не е свръхсетивно наличие, а се случва конкретно като това „между“, тази взаимовръзка. Твърдя, че „материята“ и „духът“ формират фалшива опозиция, че всъщност те са двете страни на едно и също разбиране, според което битието е наличие. Като нов „основен философски въпрос“ провъзгласявам този, дали нещата са налични или събитийни.

Категорично възразявам срещу наследеното от съвременния здрав разум отъждествяване на „рациото“ с формално-логическото и причинно-следственото мислене. Ако това отъждествяване не пречи на повечето нормални хора да бъдат телесни и ситуативни, т.е. да съществуват в пълен разрез с него, като си остава само в плана на думите, то безпокои хора като мен, за които, може би тъкмо защото не са толкова телесни и ситуативни, езикът е от значение и не е означение, безразлично към казваното. Обявявам война и на склонността да се субстанциализира, винаги събитийните определености на един човек, колкото и утаени да са те, да се приписват като атрибути или проявления на нещо, изначално постоянстващо в него.

Ето защо вярвам, че няма зло само по себе си. Доброто или Бог не е обвинение, а нещо, което не те заплашва, дори когато го отричаш. Така, както не бива да се надяваме на отклик от страна на телата, които сцената на големия град излага пред погледа ни, защото те принадлежат към визуално недостъпни светове (принадлежност, понастоящем отбелязвана, но и инфантилизирана от мобилните телефони), не е честно и да бъдем обвинявани от трансситуативни позиции или да бъдем принуждавани към една трансситуативна загриженост. Обвинителят е душманин, демонично обособила се от теб самия част, която те поставя в повинност, предупреждава, че не гарантира живота ти, ако пренебрегнеш отслужваните пред нея ритуали. Може би той наистина се е родил заедно с так. нар. етически религии, които са били разомагьосани едва през 18-19 в. А етиката, пренебрегваща крайността на човека, това, че той винаги е ситуиран в някакъв хоризонт и в този смисъл не е вездесъщ, се ражда от правото, не обратно.

Изхождайки от това свое убеждение, обявявам за мръсни думи „правила“, „съ-образяване“, „при-личие“. Дивя се на хората, които изцяло отъждествяват „принципа на реалността“ с конвенциите и ритуализираните форми на общуване, неизбежни само до определена степен на сближаване. Които успяват да се „реализират“ като природа поради простото съвпадение с другите във виртуалния закон или в рецептите, чиито ин-корпорации са те. Надявам се, че е възможна общност и близост отвъд правилността, че абстрактният, генерализиран друг човек, когото трябва да признаеш, за да познаеш твоя, най-собствен друг, не е тъждествен на постулирания от абстрактния морал. Че той има чертите, които му отрежда констелацията, случваща се в мига на твоята решимост.

събота, 3 май 2014 г.

5. лекция (адаптирана)


Аристотел

1.      Битието като „усия“. Форма и материя. Движение, ентелехия, енергия.
С понятието “усия“, лат. субстанция, Аристотел означава онова, което е само по себе си, не се нуждае от друго, за да го има; което не може да бъде определение на друго, а напротив, е „субект“ „носител“ на определения, получаващи битие именно чрез прикрепването си към него. Същевременно определенията се отнасят винаги до нещо конкретно, т.е. „усия“-та не е абстрактна веобщност, а конкретна единичност. Това не означава обаче, че тя е нещо налично, трансситуативно (съществуващо като такова независимо от „обстоятелствата“) – безформен материален субстрат, който е една абстракция, няма как изобщо да е, защото съществуващото е всеки път нещо определено. Конкретното е ситуативно – то е, например, гъбата, но не сама по себе си, а в релация с останалите вещи, с които си съпринадлежи в конститутивния за нея контекст на лекцията. Но нали по-горе бе казано тъкмо обратното – че вещ като гъбата не може да бъде „усия“, защото не е сама по себе си, о-пределена е от други вещи? Видяна откъм съпринадлежността си с тези вещи обаче, като „отпечатък“ на спо-делената с тях взаимовръзка, като същностно пребиваваща „извън“ себе си, тя не получава определенията си „отвън“. „Усия“-та всъщност може да бъде о-пределена от друго, но то не е въшно и чуждо, а нейното собствено друго, т.е. тя се самоопределя и тъкмо в това се състои нейната само-стоятелност. В крайна сметка „субстанцията“ е тъкмо ситуативната взаимовръзка, чиито елементи се явяват нейно иманентно членение. Тя е форма именно в този смисъл на безсъдържателна мрежа от взаимни препращания, а не като очертанието, облика, структурата на една вещ (не като Платоновия „ейдос“, доколкото той е чистата фигура или конструкция на нещо, схващана в съзерцанието, „зяпането“ на това нещо като изтръгнато от определящия за него „практически“ контекст). Изпълнената със съдържание форма, т.е. определеността на нещо, представлява „следа“, „отпечатък“ на тази чиста форма. Това означава, че материята е „производна“ на формата, макар и нещо различно от нея, или както казва Аристотел, формата е праматерията. Изказано с Хегеловите понятия: материята е собственото друго, инобитието на формата (както, например, един организъм не е тъждествен на сумата от частите си; за да го има, той се разчленява на тези елементи, но те не са самостоятелни, налични независимо от него, а определени от местата си в неговата взаимовръзка и престават да имат битие като такива, когато бъдат отделени от него).     
Едно от основните схващания на Аристотел гласи: формата (морфе) е преди материята (хюле) – не в хронологически, а в същностен план (дори и в плана на едно по-изначално време, както ще проличи в лекциите за Кант и Киркегор). Както бе показано, материята не е нещо само-стоятелно, а „дюнамис“, лат. потенция, т.е. възможност, годност за... (само-стоятелното е това, което не се опира на нищо външно, т.е. във всичко друго „открива“ нещо свое; такава е именно ситуативната взаимовръзка, която като онова, което прави някого способен, например, да открие алпийския покрив, се отнася към самата себе си като произход на тази строителна конструкция). Понеже материята не е нещо налично, съществуващо само по себе си, тя не е потенция в смисъла на сила или мощ, способна да причини някакъв ефект. Произходът, „архе“-то на едно нещо, т.е. това, от което то изхожда и получава своята същностна определеност, е формата (в дадения по-горе пример проектирането на алпийския покрив сякаш изхожда от майстора-строител, но всъщност само дотолкова, доколкото той е захвърлен в една неподвластна му ситуация и открива една предначертана от нея конструкция). Тя е „енергейа“: от една страна – движещото, действащото, от друга страна – осъществяването, действителността на нещото. Аристотел я нарича още „енетелехейа“ – една изкована от самия него дума. Коренът на думата – „телос“ – няма предвид цел в смисъла на една положена откъм наличното определеност, която после бива материализирана. Той означава край, завършек, но не като приключване, извървяване на някакъв изходил от наличното процес, а като о-съществяване (в примера телосът е целта „за да не рухва покрива от тежестта на снега“, зададена от самата ситуация, и движението към нея е изпълнение на тази задача, постигане на една същност, която не лежи в обсега на нашия произвол; по същия начин, когато играем, ние се подчиняваме на собствената цел на играта). Следователно движението от материята към формата не изхожда от първата, не е инициирано от нея. От друга страна обаче, то не идва от някакъв намиращ се отвън „мотор“, какъвто е случаят, когато материята се разглежда като гола маса, изпълваща някаква форма, предписана й от един наличен, „стоящ във вакуум“ човек. Доколкото изначално материята никога не е сама по себе си, а се разкрива едва откъм формалната взаимовръзка на произвежданото изделие (няма дървесина изобщо, а дърво за покрив), т.е. доколкото тя винаги вече е „скроена“ с оглед на формата, движението към последната й принадлежи като възможност, годност, подходящост за...: „По своята възможност бронзът е една статуя, но движението да се превърне в статуя не е движение на бронза, доколкото той е бронз, а движението му като възможността да стане статуя.“ Това движение изхожда от формата, определяща едно нещо, представлява неговото изпълване, о-съществяване, стигане до самото себе си („телос“ означава буквално „да се имаш в края“) като извървяло един път, по който не се е отправило като налично (в немския думата „движение“ – Bewegung – има за свой корен думата „път“ – Weg; за съжаление в българския „пътуване“ се употребява за придвижване с превозно средство). Този път не е средство, безразлично спрямо „целта“ и отделящо се като шлака след постигането й, а участва в нея, защото е „спуснат“ откъм самата нея и представлява нейното изпълване, „зреене“ (така например пътят към целта „професия архитект“ не изхожда в същественото от произвола на студента, а е зададен от самата нея и преброждането на етапите му е същевременно формиране на студента като архитект). „Вървящото“ по него не постоянства като едно и също, не претърпява само външна промяна, а се трансформира същностно, бива досегнато в сърцевината си от промяната. Например този, който си поставя за цел да отслабне, избира някакъв метод, който му служи като инструмент и поради това е акцидентален, безразличен спрямо онова, което е той самия, т.е. в края на пътя (думата „метод“ означава път, подход) той е по-слаб на външен вид, но е останал със „съзнанието“ си от момента на целеполагането. Докато студентът по архитектура се впуска в една възможност, с която не разполага като със средство, а напротив, тя го владее и преобразява цялостно.     
Да повторим: тъй като формата в смисъла на структурата, конфигурацията на нещо е определена от „целта“, и целта е онова, от което изхожда движението към това нещо; тъй като на свой ред „целта“ е зададена от една „практическа“ взаимовръзка, в крайна сметка именно формата в смисъла на подобна взаимовръзка е движещото, т.е. енергията. Понеже, по-нататък, формата във втория смисъл е медиум, т.е. конфигурация от елементи, явяващи се нейно собствено членение, тя всеки път се случва като своя вътрешна трансформация, представлява нещо, което пребивава изцяло в самото себе си. В този смисъл тя е „неподвижен двигател“, а изхождащото от нея задвижване е един вид притегляне.
Все пак Аристотел изказва и материята като причина. За да се разбере това, трябва обаче да се вникне в изначалното значение на думата „причина“. Тя няма предвид каузалност (както ще я изтълкуват римляните), т.е. нещо, което като налично предизвиква друго или въздейства върху друго, има някакво следващо го във времето следствие, а онова, което е виновно, че едно биващо е това, което е. Въпросното провиняване следва да се разбира в този смисъл, че причината не „причинява“ биващото като гол ефект, оставайки в миналото като външна и несъществена за него (както, например, е все едно дали плачът в един филмов кадър е предизивкан чрез лук или чрез капки за очи), а че продължава да присъства като държана отговорна от него за това, което то е, т.е. участва в самото него. Материята е виновна за това, че биващото е, т.е. тя изгражда заедно с формата неговото битие. Без нея биващото не би стояло пред нас. Но то стои като това, което е, не чрез нея, а чрез формата си. Иначе казано: материята е негова причина не като налична, а дотолкова, доколкото вече е „нагласена“ с оглед на формата, явява се възможността на тази форма. За Аристотел тя е необходимото, но последното не е най-висшето: „Въобразяват си, че... една къща съществувала чрез необходимостта поради това, че по природата си тежкото отивало надолу, лекото, обаче, нагоре; така че основата и камъните поради тяхната тежест – под земята, земята, обаче, защото е по-лека – по-нагоре, и дървесината – най-отгоре, защото е най-лека... Наистина, къщата не е станала такава без това (материала), но не и... чрез него... (Д)вете (форма, цел и материя, необходимо) трябва да бъдат положени като принцип, но целта е по-висшият принцип.“ Материята е необходимото в този смисъл, че битието като медиум се нуждае от нея, за да се случи като формална взаимовръзка на явяващото се. Трябва обаче да се подчертае още веднъж, че тя е собственото друго, инобитието на формата. От гледна точка на Аристотеловото разбиране материята се тълкува криво, когато се обявява за нещо само-стоятелно.
II. Фюзис и техне
„Фюзис“-ът е онова, което има своето „архе“ (начало и определение, а това за Аристотел е „телосът“, осъществяването) в самото себе си. „Техне“ пък е гръцкото име за произвеждането на онова, което има своето „архе“ в нещо друго, а именно в човека, който в този случай се нарича „архитектон“ – онзи, който има „архе“-то по начина на „техне“-то. „Произвеждане“ не означава тук правене, а „пойесис“ – извеждане на нещо в нескритост като негово собствено произлизане. От една страна, домът, например, има своето начало и определение в плана на майстора-строител. Този план, предварително съзреният „ейдос“ на дома, се разпорежда с избора и обработката на строителните материали. Наистина, домът стои върху основата си, но никога из самата нея – той не стои като възходил, а като изграден. Аристотел дава пример и с лекаря, който има „архе“-то на оздравяването си в себе си, но не съ-образно себе си, доколкото е лекар, а доколкото е човек, т.е. природно същество. И обратно – лекарят има „архе“-то на лекуването в себе си като лекар, а не просто като човек. Следователно „архе“-то на лекуването, както и това на изграждането, не лежи в самата природа. От друга страна обаче, „техне“ не означава правене, предизвикване, т.е. изхождащо от човека като наличен обработване на сведена до гол пълнеж материя съ-образно проектирана от него форма. Технически произведеното е човешко дело дотолкова, доколкото човекът участва в съответната ситуативна взаимовръзка, поема своето разположение в нея. „Ейдосът“, формата, доловена откъм това разположение, е телосът, осъществяването на нещо като такова, каквото е само по себе си, т.е. в конститутивния за него контекст на ситуацията. По този начин човекът е като почва, в която „покълва“ изделието – то бива издигнато в нескритостта на съществуващото така, сякаш е възходило в нея като природа.
III. Модерната техника – екскурс върху Хайдегер
Понеже „техне“ е произвеждане в разяснения смисъл, техниката не е просто средство или човешко дело, а начин на пребиваване в света, респективно – на отнасяне към биващото. Според Хайдегер властващото в модерната техника разкриване не е вече позволяване на биващото да се яви откъм самото себе си, т.е откъм една неразполагаема ситуация, не е довеждане на нещо „отпред“ така, сякаш самото то идва, а „извикване отпред“. Това ще рече, че човекът, стоящ в една „поставена“ и контролирана от него „ситуация“, извежда навяве нещо дотолкова, доколкото то реализира онова, което той му е пред-явил, доставя онова, което той му е поръчал. Технически произведеното стои на повикване като келнер – не е „важно“ само по себе си, а заради онова, което се изисква от него. Ето един от примерите на Хайдегер: „Водната електростанция не е вградена в река Рейн като стария дървен мост, който от столетия свързва бряг с бряг. По-скоро реката е вградена в електростанцията. Тя е това, което е сега като река, а именно доставчик на воден натиск, из същността на електростанцията.“ Докато старият мост оставя реката да бъде река, „зачита“ я, т.е. представлява проект на майстор, който е разположен в една неподвластна му ситуация. Но нали твърдяхме, че биващото никога не е само по себе си и поначало се разкрива по един практически начин, откъм взаимовръзката на някакво изделие, удовлетворяващо някакво „за да“? Реката не се ли разкрива като източник на воден натиск и откъм старата воденица, която, от своя страна, бива изградена, за да се смеле брашното, което пък се произвежда, за да се направи хляб, а хлябът – за да се нахрани човекът? Безспорно е така, но с тази разлика, че воденицата е проект на един ситуиран човек, в крайна сметка – проект на самата ситуация, докато електростанцията е „научен“ проект и не е „вградена“ в ситуацията, а я преучредява, „поставя“ откъм себе си. В този смисъл Хайдегер изказва същността на техниката с понятието Ge-stell (букв. постав, подставка) – тя е едно отношение към биващото, което не го оставя да се яви откъм самото себе си, а го поставя на „масата за обработка“, т.е. то се явява единствено в пред-явения му аспект. По този начин човекът подставя, подпъхва себе си като негово основание, т.е. то съществува дотолкова, доколкото се явява пред и за него. Но това вселенско господство на човека е привидност, защото той не е наличен, трансситуативен, а всеки път е подвластен на някаква ситуация. Разкривайки биващото като стоящо на разположение, той е застрашен да изгуби собствената си същност, състояща се в това, да бъде „мястото“, където се случва събитието на нескритостта на биващото. А той може да бъде въпросното място само дотолкова, доколкото разбира себе си като участник в някаква неразполагаема за него ситуация.
Фундаменталната очевидност на модерната епоха е именно тази, че всичко е въпрос на направляване и организация, т.е. забравата на битието, на това, че човек винаги участва в някаква надхвърляща го събитийност (вече е алгоритмизирана дори непредвидимостта на любовните срещи). В нея се корени световната доминация на технологиите и икономиката. Тя се споделя еднакво от привържениците на комунизма и на икономическия либерализъм. Разделението между ляво и дясно само пречи да се види истински съдбовното противопоставяне, минаващо по линията на Ge-stell-а. Въпросът не е в това, да отхвърлим техническата цивилизация и да се върнем в предмодерните времена, а да удържаме разбирането, че абсолютизирането на техническото отношение към съществуващото би означавало край на човешкото, защото последното се състои в откритостта на случването, в историчността.

Няма коментари:

Публикуване на коментар