Манифест

Манифест

Това е едно контингентно възвестяване.

Обявявам, че противостоя на позицията, достигнала до своя завършен изказ в лозунга „Не си ти, когато си гладен“. Това ще рече, че отказвам да мисля човека, а и всичко природно, като съотношение на налични вещества или сили. За мен човекът не е скупчване на „материи“ или „енергии“, което притежава, било и като свое отличително качество, способността да мисли. Призовавам да се върнем към изначално казваното от думите „материя“ и „енергия“.

Но аз не заемам и „идеалистическа“ позиция, отричам, че човекът е дух, който е въдворен или полепнал в тяло. Настоявам, че идеята за свръхсетивен свят е пагубна за човека, и същевременно вярвам, че християнството има какво да разкрие и без нея. Тялото не е външно ограничение или управляема машина, а най-собственото, защото винаги ни вписва в някаква събитийна констелация. А в същността си човекът, както и всичко друго, не е даден сам по себе си, а всеки път е определен от участието си в една такава констелация.

Мисля, че човекът и нещата не са „пълните“, субстанциални места, а всеки път са конституирани от разликите помежду им, от разположението им в някаква взаимовръзка, която не е проектирана и притежавана от так. нар. разум, съзнание и пр. За мен трансцендентното – Бог или битието – не е свръхсетивно наличие, а се случва конкретно като това „между“, тази взаимовръзка. Твърдя, че „материята“ и „духът“ формират фалшива опозиция, че всъщност те са двете страни на едно и също разбиране, според което битието е наличие. Като нов „основен философски въпрос“ провъзгласявам този, дали нещата са налични или събитийни.

Категорично възразявам срещу наследеното от съвременния здрав разум отъждествяване на „рациото“ с формално-логическото и причинно-следственото мислене. Ако това отъждествяване не пречи на повечето нормални хора да бъдат телесни и ситуативни, т.е. да съществуват в пълен разрез с него, като си остава само в плана на думите, то безпокои хора като мен, за които, може би тъкмо защото не са толкова телесни и ситуативни, езикът е от значение и не е означение, безразлично към казваното. Обявявам война и на склонността да се субстанциализира, винаги събитийните определености на един човек, колкото и утаени да са те, да се приписват като атрибути или проявления на нещо, изначално постоянстващо в него.

Ето защо вярвам, че няма зло само по себе си. Доброто или Бог не е обвинение, а нещо, което не те заплашва, дори когато го отричаш. Така, както не бива да се надяваме на отклик от страна на телата, които сцената на големия град излага пред погледа ни, защото те принадлежат към визуално недостъпни светове (принадлежност, понастоящем отбелязвана, но и инфантилизирана от мобилните телефони), не е честно и да бъдем обвинявани от трансситуативни позиции или да бъдем принуждавани към една трансситуативна загриженост. Обвинителят е душманин, демонично обособила се от теб самия част, която те поставя в повинност, предупреждава, че не гарантира живота ти, ако пренебрегнеш отслужваните пред нея ритуали. Може би той наистина се е родил заедно с так. нар. етически религии, които са били разомагьосани едва през 18-19 в. А етиката, пренебрегваща крайността на човека, това, че той винаги е ситуиран в някакъв хоризонт и в този смисъл не е вездесъщ, се ражда от правото, не обратно.

Изхождайки от това свое убеждение, обявявам за мръсни думи „правила“, „съ-образяване“, „при-личие“. Дивя се на хората, които изцяло отъждествяват „принципа на реалността“ с конвенциите и ритуализираните форми на общуване, неизбежни само до определена степен на сближаване. Които успяват да се „реализират“ като природа поради простото съвпадение с другите във виртуалния закон или в рецептите, чиито ин-корпорации са те. Надявам се, че е възможна общност и близост отвъд правилността, че абстрактният, генерализиран друг човек, когото трябва да признаеш, за да познаеш твоя, най-собствен друг, не е тъждествен на постулирания от абстрактния морал. Че той има чертите, които му отрежда констелацията, случваща се в мига на твоята решимост.

неделя, 17 март 2019 г.

Меланхолия и проституция


За Киркегор меланхолия е, когато знаеш, че ще живееш по-истински в света, споделен с другия, но не можеш да излезеш от света, чийто единствен обитател си ти. В "Млада и красива" на Франсоа Озон е обратното. Сексуалното желание на седемнайсетгодишната Изабел, определена от околните като меланхолична, изобщо не е насочено към личността на другия. За нея няма нищо по-скучно и потискащо от перспективата за близост. Когато някой апелира към чувствения й ангажимент, тя проявява безмилостна студенина и всичко свършва още преди да е започнало. Изабел намира удоволствието в тайното си съществуване като проститутката Лея. Въпреки че не се нуждае от пари, тя държи услугите й да се заплащат, защото така си гарантира, че няма да влезе в лични отношения. Същевременно предоставеността й на един пазар от клиенти, непредвидими в своята анонимност, я дарява с тайнството, което й отнема взаимното опознаване. Клиентите й са много по-възрастни от нея мъже, но не защото търси в тях баща си, а защото с тях не е възможно спътничество в живота. И защото те вече разполагат с арсенал от телесни умения, за чието изграждане у нейните връстници тя би трябвало да вложи себе си. След като един ауратичен старец, към когото изпитва привличане, умира в леглото, Изабел е разкрита и прави опит да заживее по "правилния" начин.Отегчението и тъгата обаче я връхлитат отново и тя се озовава в хотелската стая след повикване от съпругата на починалия. И тук, във финала на филма, възрастната жена утвърждава платения секс като радост от младостта и красотата, и изразява съжалението си, че не се е решила някога да излезе от собствената си меланхолия, като го практикува. Изходът от меланхоличното раздвоение не е в посока интензивните нюанси на близостта, а в посока разнообразието от телесни движения. Филмът на Озон може да бъде видян и като реплика на "Последното танго в Париж", където момичето избира нормалния път на близостта със своя връстник пред сексуалната перверзия в откъснатата от света квартира.

Няма коментари:

Публикуване на коментар